facebook youtube-iconloga

Smykowizje – koncerty i miniperformanse dla dzieci 0-2 i 3-5 lat

Interaktywne koncerty i performanse, z dominującym elementem muzycznym, z przewagą muzyki współczesnej, eksperymentalnej, improwizacji muzycznej i teatru instrumentalnego. Pierwszy, wieloletni program został zrealizowany w latach 2016 – 2022 w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, z towarzyszeniem warsztatów sensorycznych. Był to pierwszy w Polsce cykl koncertów i wydarzeń, adresowanych do naj-najów (w grupach 0-2 i 3-5 lat), w których znaczną lub większą część programów stanowiła muzyka nowoczesna i współczesna, wraz z różnymi jej kierunkami, w tym: minimalizmem, aleatoryzmem, sonoryzmem i wieloma innymi. Cykl zrodził się na bazie doświadczeń i autorskiej koncepcji programu pt. Smykofonia Fundacji Muzyka jest dla wszystkich, realizującej od 2011 roku koncerty z muzyką klasyczną dla rodzin z dziećmi 0-5 lat.

Główne założenia autorskiej koncepcji edukacyjno-artystycznej Smykowizji  można streścić w następujących punktach:

  • adresat wydarzeń: naj-naje, czyli dzieci 0-5 lat, z podziałem na grupy 0-2 lata i 3-5 lat wraz z rodzinami
  • realizacja dwóch koncertów/wydarzeń bezpośrednio po sobie, w terminie weekendowym, w odstępie około 1 godziny, z wykorzystaniem tego samego programu i zawartości muzycznej, przy nieco zmienionych sposobach komunikacji : zgodnych ze zróżnicowanymi potrzebami młodszej i starszej grupy
  • znaczne lub całkowite wypełnienie poszczególnych programów utworami muzyki współczesnej, utworami eksperymentalnymi, działaniami teatru instrumentalnego, współczesną improwizacją muzyczną
  • nastawienie na uwrażliwienie małego dziecka na różnorodność świata brzmień, dźwięków, ich sensoryczność i niejednokrotnie czysto sensoryczny aspekt; oraz na uzyskanie efektu skupienia i uważności poprzez zastosowanie odpowiednio skondensowanych i wybranych utworów;
  • szczególnym elementem autorskiej koncepcji Smykowizji, wyróżniającym ten program, jest założenie prezentacji muzyki w różnorodnych przestrzeniach i akustyce, w relacji do każdej z wybranych przestrzeni. Muzyka prezentowana w różnej wielkości salach i basztach wystawienniczych, w relacji do dzieł sztuki współczesnej, ale też w przestrzeni teatralnej, na dziedzińcu, w holu, w księgarni, na schodach, a nawet w przestrzeni otaczającego Zamek Ujazdowski parku i ogrodu: w warunkach piknikowych, z gałęzi drzew czy też wysokiej platformy, umiejscowionej około 10 metrów nad ziemią, w koronie parkowych lip.
  • powiązanie muzyki a w szczególności muzyki współczesnej z innymi dziedzinami
    i kanałami: wizualnym, ruchowym i tanecznym, teatrem, ekologią, performansem, video,

Ważnym podmiotem realizowanych programów był zestaw wykonawców i artystów, zapraszanych do wykonywania autorskich scenariuszy wydarzeń, tworzonych przez dwie prowadzące: Annę Kierkosz – autorkę koncepcji i kuratorkę programu oraz Annę Szawiel. Ze względu na stałe partnerstwo byli wśród nich również artyści, występujący w ramach Festiwalu „Warszawska Jesień” i Mała Warszawska Jesień. Wśród zaproszonych zespołów, artystów znaleźli się: Adam Kośmieja, Anna Kwiatkowska, Mikołaj Pałosz,  Tadeusz Wielecki, Chór VRC, Leszek Lorent, #Ensemble, Wojciech Błażejczyk, Joanna Freszel, Dorota Miśkiewicz, Międzypokoleniowy Klub Piosenkowy STAYnia, Bartek Wąsik, Aleksandra Bilińska, Millenna Kamińska, Pomponika, Qinke Chang, Warszawska Grupa Gamelanowa, Aleksander Dębicz, Konrad Kubicki i wielu/wiele innych.

Podczas wydarzeń uczestnicy mieli kontakt z muzyką współczesnych kompozytorów i kompozytorek, również kompozytorów-pedagogów, m.in.: Witold Lutosławski, Georg Crumb, Louis Andriessen, Tadeusz Wielecki, Jerzy Kornowicz, Kazimierz Serocki, John Cage, Agnieszka Widlarz, Aleksandra Bilińska, Arvo Pärt, Krzysztof Penderecki, Fritz Kreisler, Weronika Ratusińska, Paweł Łukaszewski, Salvatore Sciarrino, Krzysztof Herdzin, Agata Zubel, Wojciech Ziemowit Zych, Krzysztof Knittel, Bartek Wąsik, Lidia Zielińska i inni.

W ciągu 6 lat trwania projektu Fundacja prowadziła równolegle badania w formie obserwacji uczestniczącej, zapisów obserwacji oraz ankiet, dotyczące percepcji i potrzeb najmłodszych słuchaczy oraz ich rodziców w kontekście muzyki i sztuki współczesnej oraz ich obecności na koncertach.

W wyniku realizacji projektu powstało 130 scenariuszy koncertów z muzyką współczesną, adresowanych do najmłodszych, ale także tych starszych dzieci oraz zestawienie podstawowych tez i wniosków badawczych na temat komponowanej współcześnie muzyki w kontekście małego dziecka jako jej odbiorcy i uczestnika. Zainicjowany też został długofalowy program zamówień kompozytorskich współczesnych miniatur muzycznych dla naj-najów: program ten jest realizowany we współpracy ze środowiskiem kompozytorów i kompozytorek, działających wokół festiwalu „Warszawska Jesień” i „Mała Warszawska Jesień”.

Autorką koncepcji projektu i jego kuratorką jest Anna Kierkosz z Fundacji Muzyka jest dla wszystkich.
Wsparcie merytoryczne – Viola Łabanow – Prezeska Fundacji Muzyka jest dla wszystkich
foto – Patrycja Wojtas

Koncepcja autorska projektu „Smykowizje” jest chroniona prawnie. Wykorzystanie całości koncepcji lub minimum jej 3 wybranych elementów łącznie wraz z oryginalnym lub zmienionym tytułem bez uzgodnienia z Fundacją Muzyka jest dla wszystkich grozi konsekwencjami prawnymi. W przypadku potrzeby lub chęci zapoznania się albo wykorzystania koncepcji lub jej elementów/ wybranych scenariuszy / wyników badań do realizacji nowych działań prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny z Fundacją lub kuratorką Smykowizji:

kom. 606 111 003
anna.kierkosz@muzykajest.pl

Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”

wykonanie: estinet.pl