Interaktywne koncerty i performanse, z akcentem na muzykę współczesną, mającą centralne znaczenie. Dominującym elementem muzycznym jest szeroko rozumiana muzyka współczesna: eksperyment, improwizacja muzyczna i teatr instrumentalny. Pierwszy, wieloletni program został zrealizowany w latach 2016 – 2022 w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, z towarzyszeniem warsztatów sensorycznych. Był to pierwszy w Polsce cykl koncertów i wydarzeń, adresowanych do naj-najów (w grupach 0-2 i 3-5 lat), w których znaczną lub większą część programów stanowiła muzyka nowoczesna i współczesna, wraz z różnymi jej kierunkami, w tym: minimalizmem, aleatoryzmem, sonoryzmem i wieloma innymi. Cykl zrodził się na bazie doświadczeń i autorskiej koncepcji programu pt. Smykofonia Fundacji Muzyka jest dla wszystkich, realizującej od 2011 roku koncerty z muzyką klasyczną dla rodzin z dziećmi 0-5 lat.
Nazwa cyklu to charakterystyczne dla tytułów projektów Fundacji zestawienie dwóch członów, tworzące wieloznaczny neologizm, w którym pierwszy człon „Smyko-” odnosi się jednocześnie do elementów ze świata muzyki klasycznej (smyczek, smyczki instrumenty smyczkowe) i w potocznym znaczeniu – do najmłodszego dziecka („smyk”), zaś drugi człon – „wizje” do otoczenia wizualnego, otaczającej przestrzeni, tego elementu wizualnego, z którym dźwięk i dziecko mogą wejść w interakcję.
Główne założenia autorskiej koncepcji edukacyjno-artystycznej Smykowizji można streścić w następujących punktach:
Ważnym podmiotem realizowanych programów był zestaw wykonawców i artystów, zapraszanych do wykonywania autorskich scenariuszy wydarzeń, tworzonych przez dwie prowadzące: Annę Kierkosz – autorkę koncepcji i kuratorkę programu oraz Annę Szawiel. Ze względu na stałe partnerstwo byli wśród nich również artyści, występujący w ramach Festiwalu „Warszawska Jesień” i Mała Warszawska Jesień. Wśród zaproszonych zespołów, artystów znaleźli się: Adam Kośmieja, Anna Kwiatkowska, Mikołaj Pałosz, Tadeusz Wielecki, Chór VRC, Leszek Lorent, Dagna Sadkowska, Michał Górczyński, Kwadrofonik, #Ensemble, Wojciech Błażejczyk, Joanna Freszel, Dorota Miśkiewicz, Międzypokoleniowy Klub Piosenkowy STAYnia, Bartek Wąsik, Aleksandra Bilińska, Millenna Kamińska, Pomponika, Qinke Chang, Warszawska Grupa Gamelanowa, Aleksander Dębicz, Konrad Kubicki i wielu/wiele innych.
Podczas wydarzeń uczestnicy mieli kontakt z muzyką współczesnych kompozytorów i kompozytorek, również kompozytorów-pedagogów, m.in.: Witold Lutosławski, Georg Crumb, Louis Andriessen, Tadeusz Wielecki, Jerzy Kornowicz, Kazimierz Serocki, John Cage, Agnieszka Widlarz, Aleksandra Bilińska, Arvo Pärt, Krzysztof Penderecki, Fritz Kreisler, Weronika Ratusińska, Paweł Łukaszewski, Salvatore Sciarrino, Krzysztof Herdzin, Agata Zubel, Wojciech Ziemowit Zych, Krzysztof Knittel, Bartek Wąsik, Lidia Zielińska i inni.
W ciągu 6 lat trwania projektu Fundacja prowadziła równolegle badania w formie obserwacji uczestniczącej, zapisów obserwacji oraz ankiet, dotyczące percepcji i potrzeb najmłodszych słuchaczy oraz ich rodziców w kontekście muzyki i sztuki współczesnej oraz ich obecności na koncertach.
W wyniku realizacji projektu powstało 130 scenariuszy koncertów z muzyką współczesną, adresowanych do najmłodszych, ale także tych starszych dzieci oraz zestawienie podstawowych tez i wniosków badawczych na temat komponowanej współcześnie muzyki w kontekście małego dziecka jako jej odbiorcy i uczestnika.
Autorką koncepcji projektu i jego kuratorką jest Anna Kierkosz z Fundacji Muzyka jest dla wszystkich, od 1998 roku związana bezpośrednio z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, od 2020 roku kuratorka Festiwalu Muzyki Współczesnej dla Dzieci Mała Warszawska Jesień, edukatorka w zakresie muzyki i sztuki współczesnej oraz kreatywności, autorka i kuratorka wielu projektów artystyczno-edukacyjnych, związanych z szeroko rozumianą sztuką i muzyką współczesną.
Wsparcie merytoryczne – Viola Łabanow – Prezeska Fundacji Muzyka jest dla wszystkich
Koncepcja autorska projektu „Smykowizje” jest chroniona prawnie. Wykorzystanie całości koncepcji lub minimum jej 3 wybranych elementów łącznie wraz z oryginalnym lub zmienionym tytułem bez uzgodnienia z Fundacją Muzyka jest dla wszystkich grozi konsekwencjami prawnymi. W przypadku potrzeby lub chęci zapoznania się albo wykorzystania koncepcji lub jej elementów/ wybranych scenariuszy / wyników badań do realizacji nowych działań prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny z Fundacją lub jej kuratorką:
kom. 606 111 003
anna.kierkosz@muzykajest.pl